torsdag 12 augusti 2010

Stars and dust

Jag har så mycket att göra idag men jag har inte lust at göra nåt överhuvudtaget. Jag måste städa typ, HELA huset(eller mitt rum och köket och damsuga, men ändå!). Kommer säkert inte göra nåt av de. Typiskt mig. Men vad jag ska göra idag är se på stjärnorna! Jag älskar astromoni. Älskar stjärnor, tycker det är jätte facinerande.

Ikväll paserar Jorden ett stoftmoln, gammla kometrester. Man ska kunna se mellan 60-90 meteorer per timme. Sen kan man ju undra vart på himlen man ska titta? Det är ju ganska stort. Meteorsvärmen ser ut att komma från Perseusgruppen(Karlavagned ligger i Nord, Perseus ligger i Nordost)
Vad man kommer se då är alltså stjärnfall, kolla noga för ett stjärnfall varar inte länge men det kommer vara många.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar